Skatter som kom av sig

Mats Ekman -
Först applåderas en ny skatt. Sedan applåderas att det inte blev av.

Det blir varken motorcykelskatt eller båtskatt. Regeringen backar efter att ha kommit till insikt om att effekten av de nya skatterna skulle bli mycket mindre än vad man utgick ifrån när förslaget presenterades som en ny inkomst i statsbudgeten september i fjol.

Förslaget verkar från första början ha varit ett hafsverk, och har tagits som ytterligare ett exempel på hur iver, brådska och orutin i regeringen straffar sig i bristfällig beredning och ogenomtänkta lagförslag. Konsekvensanalyser är som bekant inte regeringens starka sida.

När man började granska upplägget närmare insåg man att skatterna inte skulle ge så mycket som önskat, eftersom ny byråkrati och nya omkostnader uppstår och handeln drabbas.

Det politiska spelet kring skatterna är intressant. Ännu på tisdagen sade utrikesminister Timo Soini (Sannf) att överenskommelsen håller, men dagen därpå meddelande partiledarkollegorna statsminister Juha Sipilä (C) och finansminister Petteri Orpo (Saml) att förslaget nu förpassats till papperskorgen.

Smått komiskt blir det när samma regeringsföreträdare som drev på skatten nu försöker framställa det som att de nu räddat mc-ägare och båtfolk från en ny pålaga.

När förslaget till de nya skatterna presenterades för ett halvt år sedan talade Timo Soini triumferande om att man nu skulle beskatta ”herrarnas lustskonare”. Soini talade enligt referaten även om ”juppiskootteri” (yuppieskoter) vilket fick mc-folket att gå i taket. Men Soini som är en mästare på formuleringskonst har senare förklarat att han ordet var ”juppikootteri”. Och det, förklarade Soini, avser vattenskoter, och det vet han för det är han som hittat på ordet ”juppikootteri”…

Ingen kommer tydligen längre ihåg vem som var pådrivande bakom mc-skatten i regeringen, men alla får veta att hela regeringen är mot mc-skatten. Och när den föll gick även båtskatten till havets botten, även om Sannfinländarna gärna hållit den kvar.

Båtskatten skulle i det närmaste ha varit att betrakta som en plattskatt, vilket betyder att ”småfolkets motorbåtar” skulle ha beskattas nästan lika hårt som ”herrarnas lustskonare”

Det är förstås bra att regeringen tog sitt förnuft till fånga. Det är bra att man kan ompröva beslut när man får ny information och inte hålla fast vid ogenomtänkta förslag av prestigeskäl.

– Vi hittade ingen modell som skulle ha fungerat och gett tillräckligt med intäkter, medgav Orpo.

Och remissrundan har resulterat i dräpande kritik.

Att kommunalvalet närmar sig har naturligtvis också betydelse. Regeringspartierna ville befria sina kandidater från ett missnöjesmoment, då båtägare och mc-förare nu kan lugnas. Det är inte heller omöjligt att vi i valrörelsen får höra någon sannfinländsk kandidat slå sig för bröstet och stolt förkunna att det ju var Soini som stoppade mc-skatten…

Statens kassa behöver påfyllning, men följderna och utfallet av nya avgifter och skatter måste granskas bättre på förhand

Samlingspartiets gruppordförande Kalle Jokinen sade i ett uttalande att slopandet av den tilltänkta motorcykelskatten och båtskatten stärker den ekonomiska tillväxten.

Ja, som redaktör Piia Elonen konstaterar i en kolumn i Helsingin Sanomat (15.2) har man då hittat på ett alldeles utmärkt sätt att få fart på ekonomin.

Man hittar först på alla möjliga skatter – på simbassänger, braskaminer, arbetsmaskiner och allt vad fantasin medger – men slopar dem alldeles innan de ska träda i kraft – och enligt Jokinens resonemang får ju folk då hux flux mer pengar över till annan konsumtion…

Kommentarer


Äldre kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan