Vägbolaget kan begravas

Mats Ekman -
Ministern kommer med fagra löften om Oy Live Ab som få tror på.

Live and let die (Leva och låta dö) heter en av de klassiska Bondfilmerna, från 1973, med Roger Moore i huvudrollen.

Live är en förkortning av Liikenneverkosto och är med efterleden aktiebolag namnet på ett märkligt skådespel år 2017 med kommunikationsminister Anne Berner (C) i huvudrollen.

Det är inte många som blivit kloka på vilka fördelar samhället, skattebetalarna och väganvändarna skulle uppnå genom att förverkliga Berners planer på ett statsägt aktiebolag, Oy Live, som skulle överta väginfrastrukturen i Finland.

Vägunderhåll och investeringar skulle betalas med vägavgifter. Systemet påstås bli kostnadsneutralt, men ändå ge mera pengar för vägarna. Ekvationen går inte riktigt ihop, i synnerhet när det dyker upp nya mellanhänder som vill ha sin del av kakan och bilägarna ska betala för ny teknisk utrustning i sina bilar som ska samla och rapportera information om resorna.

Bedyranden om att den personliga integriteten skyddas bör ifrågasättas. Erfarenheterna har visat att bestämmelserna luckras upp över tid när tekniken det en gång medger. Hos myndigheter finns alltid lovvärda syften för att motivera ökad övervakning av enskilda medborgare – samtidigt som vi fått bekräftelser på att obehöriga gång på gång tar sig in i dessa databaser.

Berner har lovat komma med mera detaljer nästa vecka, men enligt de uppgifter som presenterat hittills verkar det handla om en teoretisk konstruktion, som kommer att ökar utgifterna, eller åtminstone innebär en omfördelning av kostnaderna. Det är ingen vild gissning att de som bor på glesbygden än en gång står som förlorare.

Det är för övrigt intressant hur man papegojaktigt envist upprepar att användarna ska betala. Det är ju verklighet redan i dag, tack vare bränsleskatten. Ju mera bränsle man förbrukar, desto mera betalar man till staten. Bränsleskattens storlek kan man ha synpunkter på, men det behövs ingen armada av tjänstemän för att övervaka skatten.

I förlängningen kunde Live Ab rentav leda till en privatisering av vägar och järnvägar i Finland. Har man ett statsägt bolag kan frestelsen i framtiden bli stor att privatisera det (av ekonomiska eller ideologiska skäl) och när det handlar om monopol på infrastruktur står köparna på kö.

Det är alltid lätt att göra business när man har monopol och kunderna inte har något annat alternativ.

Så i allra värsta fall kunde man – inte nu, men någon gång i framtiden – få en situation där infrastruktur som byggts upp med allas våra gemensamma skattepengar ska betalas en gång till genom nya avgifter – medan privata investerare skrattar hela vägen till banken.

Anne Berner kom in i politiken från näringslivet och överraskande nog fick hon som första periodens riksdagsledamot en plats i Juha Sipiläs kabinett. Berner har inte övertygat som minister, till exempel finns fortfarande många frågetecken kring hennes agerande i Finavia-härvan. Hennes politiska agenda och ideologi måste kännas främmande för stora delar av Centerns väljare. Månntro hon sitter regeringsperioden till slut?

Live-projektet har omgetts av hemlighetsmakeri och brådskan är stor, man tar sikte på start redan 2018. Det är anmärkningsvärt.

Hur längre låter regeringspartierna Berner hållas? Eller är taktiken att låta henne ytterligare försvaga väljarnas förtroende för Centern för att i ett senare skede torpedera ministeriets impopulära planer? Har hon ens Centerns stöd?

Det förnuftiga vore att redan nu låta Live dö.





opinion
Opinion
24.3 kl 21:00
Opinion
23.3 kl 09:01
Opinion
22.3 kl 21:00
Visa fler
Andra läser just nu
Kommentarer


Äldre kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan